Književnik i jedan od članova Srpske napredne stranke Branislav Brana Crnčević preminuo je rano juče u Beogradu, potvrđeno je iz njegove porodice.
Crnčević je bio književnik, aforističar, novinar, scenarista. Rođen je 8. februara 1933. godine u Kovačici, a studirao je na Filozofskom fakultetu u Beogradu.
Karijeru je počeo u listovima „Jež” i „Duga”, a objavljivao je kolumne u brojnim drugim listovima poput NIN-a i „Politike”.
Prvu knjigu za decu „Bosonogi i nebo” objavljuje 1963. godine, a potom i prvu zbirku aforizama „Piši kao što ćutiš”.
Tokom svoje karijere pisao je literaturu za decu, romane, aforizme, priče, pesme. Dobitnik je nagrade „Zmajevih dečijih igara” za stvaralački doprinos savremenom izrazu u književnosti za decu 1987. godine.
Crnčević je bio i politički angažovan i mnogi ga pamte kao dobrog prijatelja bivšeg predsednika Slobodana Miloševića. Bio je i zagovornik nevinosti Radovana Karadžića pred Haškim tribunalom i član najpre Srpske radikalne stranke, a potom, posle cepanja te stranke, Srpske napredne stranke.
Predsednik Srbije Boris Tadić uputio je izraze saučešća piščevoj porodici.
Tanjug
***********************
Borislav Mihajlović Mihiz je smatrao da je Branislav Brana Crnčević (1933–2011), jedan od četiri naša najveća satiričara u drugoj polovini 20. veka. Tom sazvežđu još pripadaju: Dušan Radović, Vlada Bulatović Vib i Matija Bećković. Oni su znali da je satira – barometar slobode i da njen posao nije samo da nasmeje čitaoce, već i da ismeje ono što je opako i zlo.
Satira i humor Brane Crnčevića, i kad zasjaji nostalgijom, okrećući se detinjstvu, i kad plane gnevom nad oskudnom hrabrošću savremenika, smatra Miroslav Egerić, uliva se u onaj lep niz naših satiričnih pobeda koje nas uveravaju da nije sve propalo, da su poduhvati opšte pameti, jasnog viđenja stvari i ljudi, prihvatanja rizika da se kaže svoja misao bez rezerve i ograničenja, nešto zaista dobro i ozdravljujuće. Velika je šteta što se taj sremački borac ućutao i što ga ne vidimo i ne čujemo na osvetljenoj pozornici.
Nije ga bilo jedno vreme, zbog politike. Televizije su izbegavale da ga zovu, naročito u žive emisije, a izdavači su prestali da objavljuju njegove knjige. Posle deset godina ćutanja, na književnu scenu vratio se knjigom „Zadušnice”, koja je posvećena njegovim prijateljima: Mihizu, Crnjanskom, Zoranu Radmiloviću, Slobodanu Peneziću Krcunu… Zahvaljujući Miroslavu Toholju i njegovoj izdavačkoj kući „Igam”, Brana Crnčević je, u kratkom vremenu, objavio nekoliko svojih novih knjiga, i nekoliko starih, kao što su „Srpska posla” i „Dnevnik jednog”. Tako se Brana Crnčević vratio svom zanatu.
Njegove kolumne u novinama: „Srpska posla” (Glas) i „Crna tačka” (Kurir), čitale su se i prepričavale. Čitale su se i njegove knjige, ali ga je književna kritika zaobilazila. Njemu su bili važni čitaoci, a kritičare je doživljavao kao „međupsihijatrijsku stanicu”. Kritičari i pisci se prema knjizi odnose kao deca. Kritičar tvrdi da zna šta je pisac hteo da kaže, a pisac je to kao fol razumeo.
Nije se odricao svojih prijatelja, ni Slobodana Miloševića, ni Radovana Karadžića, ni Milana Martića… Smatrali su ga srpskim nacionalistom. Iz politike se, praktično, povukao 1994. godine, zbog srpske blokade prema Republici Srpskoj. Bio je, kako je govorio, jedan od „mrtvih poslanika” u mrtvom jugoslovenskom parlamentu. Tako je sam sebe lustrirao.
Hvalio je Šešeljevu odbranu pred Haškim tribunalom: „Šešelj se podjednako vešto služi i komediografskom i tragičarskom tehnikom. Hoće da ih zasmeje, pre nego što ih oneraspoloži i nasrne na pravne norme Haškog tribunala. Ne verujem da će Šešelj prihvatiti neku malu ulogu koju bi mu mogli podmetnuti”.
Vrlo je oštro govorio o Dejtonskom sporazumu: Dejton je istorijska Miloševićeva zabluda. Neoprezno je potpisao dogovor koga se jedna strana mora pridržavati, dok druga strana, i druge strane, to ne moraju da čine. To je uvod u istorijske greške koje će plaćati i naši potomci. Javno je govorio da je protiv Jugoslavije, i Aleksandrove, i Brozove, i Miloševićeve.
Često se, pričao je, budi s mrtvim prijateljima. Nedostaje mu Mika Antić, koji je, udvarajući se ženi, mogao da pojede buket cveća. Nedostaje mu Duško Radović, dobar i zao čovek. Dobar zato što je za prijatelja bio u stanju sve da uradi, a zao jer nije podnosio nedarovite ljude. Nedostaje mu Zoran Radmilović koji je govorio: „Ti si izvođač pisačkih, a ja izvođač glumačkih radova”. Nedostaju mu Ljubomir Muci Draškić, Slobodan Cica Perović, Slobodan Marković, Borislav Mihajlović Mihiz, Branko Pešić…
Verovao je u teoriju jednog ludog ruskog kozaka da čovek ne umire potpuno. Kada neko umre, njegov dar prelazi na onoga ko je to zaslužio.
Branislav Brana Crnčević, autor je aforizama: „Povukao sam se u sebe, a oni su me baš tu čekali”; „Od svih pogleda na svet –najžalosniji je poslednji pogled na svet”; „Čuo sam da će sutra biti bolje, a ja baš sutra neću biti ovde”.
Z. Radisavljević
Beta