Reditelj i scenarista, filmski teoretičar, kritičar, istoričar filma i upravnik Muzeja Jugoslovenske kinoteke Dinko Tucaković preminuo je juče u Beogradu u 53. godini.
Tucaković je rođen 1960. u Zenici, a srednju školu je završio u Sarajevu. Diplomirao je filmsku i TV režiju na Fakultetu dramskih umetnosti (FDU) u Beogradu 1984, a diplomski rad bio mu je igrani film „Šest dana juna”.
U njegovom opusu su i igrani filmovi „Država mrtvih”, koji reditelj Živojin Pavlović nije završio, kao i „Doktor Rej i đavoli” koji je premijerno prikazan pre godinu dana, na 40. Festu. U ovom delu Tucaković je odslikao (ne)poznate detalje boravka Nikolasa Reja u Beogradu i njegove napore da realizuje film u saradnji sa Ratkom Draževićem, tadašnjim direktorom „Avala filma”. Prema scenariju za ovaj film napisao je istoimeni roman, koji je predstavljen na prošlogodišnjem Sajmu knjiga.
Režirao je dokumentarne filmove: „The Rubber Soul Project”, „Jasmina i rat”, i sa Milanom Nikodijevićem „Zabranjeni bez zabrane” o periodu crnog talasa u jugoslovenskoj kinematografiji i zabranama u domaćem filmu.
Realizovao je više kratkometražnih filmova, režirao na televiziji (2012. realizovao je TV serijal „Srbi u Holivudu” o radu naših umetnika Karla Maldena, Zorana Perišića, Pitera Bogdanoviča i drugih u SAD) i radio kao pomoćnik reditelja i reditelj druge ekipe na više koprodukcijskih filmova, među kojima i na filmu „Odisejev pogled” Tea Angelopulosa koji je delom sniman u Srbiji.
Kritikom se bavio od 1980. kao filmski teoretičar i kritičar, tekstove je objavljivao u zemlji i inostranstvu („Pozitif”, „Sajt end saund”...). Autor je više knjiga o filmu, između ostalih, „Tajni život filma” (1993) i „Stranci u raju” (1998).
Radio je kao predavač na FDU na predmetima Filmska režija i Istorija filma, na Akademiji umetnosti BK, master klas na predmetu Istorija filma, a bio je i jedan od osnivača filmske škole „Dunav filma” i šef Katedre za dokumentarni film.
Od 1990. bio je upravnik Muzeja Jugoslovenske kinoteke, a radio je i kao urednik izdavačke delatnosti ove filmske institucije. Bio je predsedavajući Saveta Festa od 1997. do 2002, radio je kao selektor programa nekoliko nacionalnih festivala, bio je član žirija kritike Fiprescija na filmskim festivalima u Ansiju, Beču, Kanu...
Tucaković je bio čovek koji je zaista razumeo i voleo film, saopšteno je juče iz Jugoslovenske kinoteke.
„Kinoteka je 23 godine sa ponosom najavljivala kulturne, intelektualne i kreativne podvige Dinka Tucakovića – upravnika Muzeja Kinoteke, filmskog i TV reditelja i scenariste, novinara, esejista, erudite – čoveka koji je zaista razumeo i voleo film”, navedeno je u saopštenju ove ustanove kulture.
Vest o njegovoj smrti Kinoteka je objavila „sa dubokom nevericom i uznemirenjem”, uz ocenu da je Tucaković „neumorno ugrađivao sebe u put kojim će Kinoteka ići još zadugo”.
Vreme komemoracije i sahrane biće naknadno objavljeni.
I. Aranđelović
-------------------------------------------------------------------------
Odlazak velikog prijatelja filma
Iznenadna i prerana smrt reditelja, filmskog kritičara i teoretičara Dinka Tucakovića je veliki gubitak za srpsku kinematografiju, ističu u izjavama Tanjugu njegove kolege.
„Dinko je bio divan drug i jedan od najvecih poznavalaca filma u regionu”, naglasio je reditelj i scenarista Srđan Dragojević.
„Odlazak takvog čoveka, u naponu snage, strasšan je udarac za našu kinematografiju”, dodao je on, upućujući najdublje saučešće njegovoj porodici.
Reditelj i scenarista Srđan Koljević izjavio je da je „Dinko bio strastveno angažovan u najrazličitijim oblicima filmske umetnosti”.
„Teško je sve to obuhvatiti, ali bi možda prava definicija bila - veliki filmski prosvetitelj. To nam danas strašno nedostaje, a njegovim odlaskom će još više da nedostaje”, rekao je Koljević.
Ističući Tucakovićevu neumornu energiju, naglasio je da je on bio ne samo filmofil nego i borac za film.
„Bio je posvećenik filma, bavio se njime i kao intelektualac analitičar i kao stvaralac, umetnik sa dva izuzetno neobična i nagrađivana dokumentarna filma, sa igranim filmovima, kao filmski radnik, kao pedagog, približavajući umetnost filma mladim autorima, ali i najširoj publici”, kazao je Koljević.
Tucaković je bio jedan od pionira Kinoteke, dodao je on i podsetio na ciklus evropskih filmova koji su organizovali u teškim vremenima 90-ih godina.
„Takođe je u teškim godinama bio član Saveta i posle predsednik Saveta Festa gde je isto uložio ogromnu energiju. Bio je ambasador koji nas je spajao sa evropskim filmom, približavao novim tokovima...„, rekao je Koljević.
Ovaj neverovatni i prerani kraj gubitak je ne samo za film, nego za kulturu uopšte, pogotovo u kontekstu naše tužne kulturne situacije, zaključio je on.
Umetnički direktor Festa i predsednik srpske sekcije Fipresci Borislav Anđelić izjavio je da je Tucaković bio njegov veliki prijatelj i prijatelj filma uopšte.
„Dinko je svakako ostavio dubok trag u srpskoj kinematogafiji. Još davne 1985. u debitantskom filmu 'Šest dana juna' označio je svoje vrednosti kao reditelja. Igrom slučaja, prošle godine je njegov drugi film 'Doktor Rej i đavoli' označio završnicu Festa”, rekao je on.
Anđelić je istakao da je kao upravnik Muzeja kinoteke Tucaković, zajedno sa direktorom Radoslavom Zelenovićem, „učinio od Kinoteke mesto okupljanja svih filmofila, svih pravih ljubitelja filmske umetnosti”.
„Kao znalac je sve to programski osmišljavao i doprinosio uspehu Jugoslovenske kinoteke i na međunarodnom planu. U okviru svetske asocijacije arhivara bio je u glavnom bordu i godinama uspešno lansirao one vrednosti za koje se Kinoteka zalaže”, rekao je Anđelić.
On je naglasio da je Tucaković bio i značajan učesnik u radu jugoslovenske, a zatim srpske sekcije međunarodnog udruženja filmskih novinara i kritičara Fipresci, gde je skoro 20 godina radio u glavnom odboru, u svim manifestacijama te asocijacije i reprezentovao nas na stranim festivalima.
„Smatram da je njegova smrt ogroman gubitak. Bio je izuzetno vredan čovek, do poslednjeg trenutka. Pre samo desetak dana završio je rad kao pomoćnik reditelja na jednoj južnokorejskoj produkciji, svi su bili zadovoljni, sa naznakama da će otvoriti novo poglavlje saradnje. Nažalost, do toga više neće doći”, napomenuo je Anđelić.
Podsetio je da je Tucaković značajan i kao čovek koji je znanjem i pedagoškim sposobnostima uticao na mnoge mlade generacije filmskih autora.
Tanjug