ЊУЈОРК – Утицајни филмски критичар Ендру Сарис један од највећих заступника ауторског филма у САД, преминуо је данас у 83. години.
Сарис је умро у болници на Менхетну после компликација насталих због стомачног вируса, рекла је његова супруга, филмска критичарка Моли Хаскел.
Сарис је постао познат по текствима у Вилиџ војсу током 1960-их и 1970-тих, када је за многе филм престао да буде пука забава, а постао предмет озбиљних расправа као што су то дуго биле слике или књижевна дела.
Америчка публика је, између осталог и захваљујући Сарису, открила стране режисере попут Федерика Фелинија и Ингмара Бергмана, поново открила дела класичних холивудских мајстора попут Хауарда Хокса или Џона Форда, али и дочекала нови талас америчких ствараоца попут Роберта Алтмана и Мартина Скорсезеа.
Сарис је почео да пише за Вилиџ војс 1960. и текстом из 1962. „Белешке о теорији аутора” постао један од главних заступнике ауторског филма према којем режисери имају главну реч у стварању филма.
Такође је био пионир у састављању листа „топ 10”, које су касније постале опсесија медија и познаваоца филмова.
Сам Сарис је постао мета критике када га је Полин Каел напала 1963. у есеју у у Њујоркеру наводећи да су његове идеје магловите и баналне, тривијалне и незреле.
Сарис је ипак био врло цењен и међу другим критичарима, али и међу филмским ствараоцима - 2001. је објављена збирка есеја „Грађанин Сарис” с текстовима критичара Роџера Еберта и Дејвида Томсона, али и режисера Скорсезеа, Џона Сејлса и Бада Ботичера
Скорсезе је рекао да је Сарис за њега „главни учитељ” и да му је помогао да види „генијалност у америчким филмовима”.
Танјуг